درباره گروه

تاریخچه گروه

 

گروه علوم پایه دانشکده دامپزشکی اولین و با سابقه ترین گروه آموزشی دانشکده  دامپزشکی است. این گروه از سال 1356 یعنی 3 سال پس از راه اندازی رشته دامپزشکی و همزمان با استقلال دانشکده دامپزشکی از  دانشکده کشاورزی به صورت یک گروه مستقل آغاز به کار کرد. افرادی که از ابتدای تشکیل گروه تاکنون مدیریت آن را به عهده داشتند آقایان دکتر رضایی، رشیدی، پاپهن، عرفانی مجد، جلودار، رنجبر، فاطمی، خاکساری و شهریاری بوده اند.

در حال حاضر این گروه از 5 بخش تشکیل شده است:

 

الف. بخش آناتومی و جنین شناسی

بخش آناتومی و جنین شناسی هم اکنون با 3 عضو ثابت هیأت علمی مشتمل بر 2نفردانشیار و 1 نفر استادیار و یک کارشناس به کار خود ادامه می دهد. این بخش به نوبه خود به  دو قسمت­ از قبیل آناتومی و جنین شناسی تقسیم می­گردد. این بخش در حوزه های پژوهشی ناهنجاری های اسکلتی، رشد و تکامل جنین دامهای اهلی و آناتومی اعصاب فعالیت دارد.

در حال حاضر این بخش در مقاطع دکترای عمومی دامپزشکی و دوره Ph.D آناتومی و جنین شناسی دانشجو دارد. از مشخصه­ های این بخش ارتباط قابل توجه آن با امور آموزشی و پژوهشی سایر بخش­ ها و گروه ­های دانشکده و حتی دانشگاه است.

 

ب. بخش بافت شناسی

بخش بافت شناسی دارای 3 عضو هیأت علمی، مشتمل بر یک نفر استاد و دو نفر استادیار و یک نفر کارشناس ­ارشد است . بخش بافت شناسی  در 3 مقطع تحصیلی دکترای عمومی دامپزشکی، کارشناسی­ ارشد بافت ­شناسی و Ph.D بافت شناسی در حال فعالیت آموزشی و پژوهشی است. این بخش نیز در زمینه­ های تحقیقاتی  هیستولوژی، هیستومورفومتری و ایمونو هیستوشیمی گاومیش ، آبزیان و دیابت فعال بوده و ارتباط قابل توجهی از این لحاظ با سایر بخش­ ها و گروه­ ها دارد.
 

ج. بخش بیوشیمی و بیولوژی مولکولی

با 3 عضو هیأت علمی  دانشیار و یک تکنیسین مشغول به کار می­باشد. این بخش به  دو قسمت­ بیوشیمی و بیولوژی مولکولی تقسیم می شود. دانشجویان بخش بیوشیمی در دوره­های دکترای عمومی دامپزشکی و دکترای تخصصی بیوشیمی فعالیت آموزشی و پژوهشی دارند.  حوزه های  پژوهشی بخش بیوشیمی شامل  انگل شناسی مولکولی به ویژه شناخت و بررسی سم عقرب، تمایز سلول های بنیادی به به بافتهای عصبی، پانکراس و جنسی و متابولیسم سلوهای سرطانی است. مشخصه­ این بخش مشارکت و همکاری فعال در امور پژوهشی با سایر بخش­ ها و گروه­ ها است.

ین بخش مشارکت و همکاری فعال در امور پژوهشی با سایر بخش­ ها و گروه­ ها است.

 

 

د. بخش فیزیولوژی

دارای 3 عضو هیأت علمی، یک استاد و یک دانشیار و یک کارشناس ارشد می­باشد. دانشجویان بخش فیزیولوژی در دوره­های دکترای عمومی دامپزشکی و کارشناسی ارشد فیزیولوژی فعالیت آموزشی و پژوهشی دارند.  حوزه های  پژوهشی این بخش شامل فیزیولوژی رفتار، فیزیولوژی غدد درون ریز و دیابت، تولید مثل و ایسکمی-رپرفیوژن می باشد. بخش فیزیولوژی آماده مشارکت و همکاری فعال در امور آموزشی و پژوهشی با سایر بخش­ها  و نیز ارائه خدمات در زمینه سنجش یون های سدیم ، پتاسیم و کلسیم با استفاده از دستگاه ISE وسنجش انواع هورمون ها به روش الایزا است. 

 

و. بخش فارماکولوژی

بخش فارماکولوژی  دارای 2 عضو هیأت علمی، دو استادیار و یک کارشناس می­باشد. دانشجویان بخش فارماکولوژی در حال حاضر در دوره­های دکترای عمومی دامپزشکی فعالیت آموزشی و پژوهشی دارد . حوزه های  پژوهشی  این بخش شامل  تاثیر گیاهان دارویی بر مدل های حیوانی و ایسکمی-رپرفیوژن می باشد.

بخش فارماکولوژی در زمینه این مشارکت و همکاری در امور پژوهشی با سایر بخش­ها و گروه­ها  فعال است.

 

 

رشته ها و گرایش ها

اسناد
عنوان توضیح دانلود
دکتری بیوشیمی دانلود (115.1k)
دکتری بافت شناسی دانلود (84.5k)
دکتری آناتومی دانلود (110.6k)
کارشناسی ارشد فیزیولوژی دانلود (121.1k)