درباره گروه بهداشت مواد غذایی

تاریخچه گروه

با گسترش روز افزون صنایع مواد غذایی و نیز رویکرد هموطنان عزیز کشورمان به مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده هم اکنون شاهد تولید محصولات متنوع غذایی در کشور  می­باشیم. با توجه به این مسئله و نیز احتمال تهیه و نگه­داری نامناسب مواد غذایی و یا عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط پاره‌ای افراد متـأسفانه شـاهد افزایش مسمـومیتها و بیماریهای غذایی در سطـح جامعـه و نیز فساد مواد غذایی هستیم. آشنا ساختن دانشجویان و کارشناسان بهداشتی با اصول کنترل بهداشتی مواد غذایی، بازرسی فراورده­های خام دامی نظیر گوشت، مرغ، ماهی و شیر و آزمایشهای شیمیایی و میکروبی مواد غذایی و کنترل استانداردهای مربوطه به عهده گروه بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی دانشکده دامپزشکی است.

گروه بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 1364 و همزمان با آغاز به کار مجدد دانشکده دامپزشکی پس از چند سال تعطیلی بخاطر جنگ تحمیلی تأسیس گردید. این گروه ضمن بهره­گیری از اساتید متخصص و کارآزموده و نیز آزمایشگاه­ها و تجهیزات مدرن علاوه بر کارهای آموزشی در امر تحقیق و پژوهش نیز فعال است. درحال حاضر اعضاء هیأت علمی این گروه با سازمان دامپزشکی کشور، معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران همکاری علمی و تحقیقاتی دارند و امید است که با پیگیری­های به عمل آمده، این گروه به زودی به عنوان مرکز رفرانس کنترل بهداشتی مواد غذایی منطقه توسط اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پذیرفته و معرفی گردد. لازم به ذکر است که در حال حاضر این گروه علاوه بر آموزش دانشجویان دکتری عمومی دامپزشکی مجری دوره­های کارشناسی ارشد بهداشت مواد غذایی و نیز دوره دکترای Ph.D   بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی در سطح کشور می­باشد. چاپ مقالات متعدد به زبان انگلیسی در مجلات معتبر بین المللی و ملی با نمایه ISI و نیز مجلات معتبر علمی-پژوهشی داخل کشور مؤید فعالیت و تلاش مضاعف اعضاء هیات علمی این گروه می­باشد.

معرفی مدیران گروه از ابتدا تاکنون:

1- دکتر فریدون وشکینی: 1373-1364

2- دکتر یزدان مظاهری: 1377-1373

بین سال­های 1377 تا 1388 علی­رغم فعال بودن گروه در زمینه­ های آموزشی و پژوهشی به دلیل ناکافی بودن تعداد اعضاء هیأت علمی گروه فاقد مدیر گروه بود.

3- دکتر علی فضل آرا: 1390-1388

4- دکتر سیاوش مکتبی: 1392-1390

5- دکتر مهدی زارعی: 1392-1396

6-دکتر سیاوش مکتبی: 1396 تا 1398

7. دکتر فضل آرا  : 1398 تا کنون

رشته ها و گرایش های بهداشت مواد غذایی

اسناد
عنوان توضیح دانلود
دکتری بهداشت مواد غذایی دانلود (111.1k)
کارشناسی ارشد بهداشت دانلود (119.5k)